Hart- en vaatziekten

Hart en vaatziekten 15712696Een ongezond voedingspatroon is van invloed op het ontstaan van een aantal chronische ziekten, waaronder hart- en vaatziekten. In Nederland was in 2012 het aandeel van de hart- en vaatziekten in de totale sterfte 28% voor vrouwen en 27% voor mannen (rapport “Hart- en vaatziekten in Nederland 2013, Hartstichting). Het is door meerdere studies en onderzoeken bewezen dat het Mediterraan Dieet tegen hart- en vaatziekten beschermt, omdat de consumptie van groente, fruit, vezelrijke producten en vis het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Bovendien is het Mediterraan Dieet arm aan verzadigde vetzuren en transvetzuren (die het risico op coronaire hartziekten verhogen) en rijk aan olijfolie, dat voor het overgrote deel uit enkelvoudig onverzadigd vet bestaat en voor een verbetering van het cholesterolgehalte in het bloed zorgt.

Volgens de richtlijnen van het Mediterraan Dieet, maar ook in de richtlijn Goede Voeding van de Gezondheidsraad wordt onder andere geadviseerd dagelijks:

• minimaal 200 gram groente en 200 gram fruit te eten

• het gebruik van verzadigd vet te beperken tot minder dan 10% van de dagelijkse energie-inname

• minimaal twee keer per week vis te eten, waarvan in ieder geval één keer vette vis