De principes van het oorspronkelijke Mediteraan Dieet

OW_MedPyramidHet Mediterraan Dieet is heel gevarieerd. Rondom de Middellandse Zee liggen namelijk 21 landen. In deze landen en ook in de regio’s binnen een land zijn verschillende eetgewoonten, maar toch is er een gemeenschappelijk oorspronkelijk mediterraan voedingspatroon, dat de volgende kenmerken heeft:

• hoge consumptie van plantaardige voedingsmiddelen (fruit, groenten, volkorenbrood, volkorengranen, aardappelen, peulvruchten, noten en zaden)

• olijfolie als de belangrijkste bron van vet

• zuivelproducten (voornamelijk melk, kaas en yoghurt), vis en gevogelte worden gebruikt in kleine hoeveelheden

• rood vlees wordt weinig  gegeten

• wijn wordt gebruikt in kleine hoeveelheden

• zoetigheden worden met mate genuttigd (behalve fruit)

Andere belangrijke aspecten van het Mediterraan Dieet zijn:

• lichaamsbeweging

• het sociale maar ook het plezierige aspect van samen gezond en smaakvol eten

Met het “oorspronkelijke Mediterraan Dieet” worden de eet- en leefgewoontes van de mensen rondom de Mediterraanse zee uit de jaren zestig bedoeld. Helaas is de westerse fastfood, suiker, vet en zout consumptie ook in deze landen doorgedrongen en zijn de gezonde eetgewoontes van toen in de verdrukking gekomen.